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Religion

종교 탐방

Unitarianism

유니테리언주의

Universalism

만인구원설

Unitarianism, religious movement that stresses the free use of reason in religion, holds generally that God exists only in one person, and denies the divinity of Christ and the doctrine of the Trinity.

Theological foundations for the view of God as a unity and for the humanity of Jesus are found in 2nd- and 3rd-century monarchianism and in the teachings of Arius (c. 250-c. 336) and his followers (Arians)--both early groups of Christians whose doctrines were later declared heretical by the church. The modern roots of Unitarianism are traced to the 16th-century Protestant Reformation, when certain liberal, radical, and rationalist reformers revived the Platonic emphasis on reason and the unity of God. Many such thinkers fled Italy during the Inquisition. Michael Servetus, a leading Neoplatonic Unitarian, fled eventually to Geneva, where he was burned at the stake by Calvinists. Some Italians found refuge in Poland. Chief among these was Faustus Socinus, who arrived at Krakow in 1579. Socinus' theology stressed the complete humanity of Jesus, a view still held by most Unitarians and Universalists. In Transylvania, an important early figure was Ferenc David, who was convicted as a heretic for teaching that prayers could not be addressed to Jesus (since Jesus was merely human). He died in prison in 1579. The church that David founded in Transylvania is the world's oldest extant Unitarian body. (see also Index: Arianism)

Although some unorthodox thinkers in England drew upon Socinus and others, the mainstream of British Unitarianism, like that of American Unitarianism, grew out of Calvinist Puritanism. Calvin's doctrine of providence, coupled with an increasingly scientific view of the universe, led to a decline in religious orthodoxy and an increased emphasis on reason and morals among the more liberal Calvinist clergy. Joseph Priestley, an English scientist and dissenting minister, was among those who began preaching "Unitarian Christianity," emphasizing Jesus' humanity, God's omnipotence, and the rational faculty of man. The English Unitarians became strong in Parliament, the professions, and social reform. The name "Free Christian" was adopted by some groups who opposed the name "Unitarian" as sectarian and divisive. The movement fared somewhat less well in Scotland and Ireland. (see also Index: United Kingdom)

American Unitarianism developed more slowly out of New England Congregationalist churches that rejected the 18th-century revival movement. Congregational autonomy protected from controversy those ministers who stressed moderation, reason, and morals over spiritual revivalism. The Transcendentalist movement of the 19th century injected Unitarianism with a new interest in the intuitive and emotional aspects of religion. When Unitarianism spread into the frontier of the Middle West, its religious fundamentals changed to human aspiration and scientific truth, rather than Christianity and the Bible. (see also Index: United States)

Both British and American Unitarian groups formed national associations in 1825. In 1961 American Unitarians merged with the national organization of Universalist churches, with whom they shared a history of liberal idealism. In polity, most Unitarians and Universalists are congregational. Forms of worship, based on Protestant tradition, vary widely from group to group. See also Universalism .

유니테리언주의 (── 主義, Unitarianism), 
이성의 자유로운 활용을 강조하는 종교운동으로, 
대체로 하느님이 한 위(位)로만 존재한다는 견해를 갖고 있으며, 그리스도의 신성과 삼위일체 교리를 부인한다. 

하느님의 단일성과 예수의 인성(人性)에 대한 신학적 기반은 2~3세기의 단일신론과 아리우스 및 그 추종자들(아리우스파)의 가르침에서 발견된다. 후에 교회는 이 두 분파의 교리를 모두 이단으로 선언했다. 유니테리언주의의 현대적 뿌리는 16세기 프로테스탄트 종교개혁으로 거슬러 올라가는데, 그당시 자유주의적이고 급진적이며 이성주의적인 개혁자들은 플라톤이 강조했던 이성과 하느님의 단일성을 부활시켰다. 이들 사상가 중 많은 사람이 종교재판 때 이탈리아를 떠났다. 주도적인 신플라톤주의적 유니테리언주의자였던 미겔 세르베투스는 결국 제네바로 도망쳤으나 그곳에서 칼뱅주의자들에 의해 화형에 처해졌다. 폴란드에 은신한 사람들도 있었다. 이들 망명자 중 주요인물인 파우스투스 소키누스는 1579년 크라쿠프에 도착했다. 소키누스의 신학은 예수의 완전한 인성을 강조했으며, 대부분의 유니테리언주의자들과 만인구원론자들은 지금도 이 교리를 견지하고 있다. 트란실바니아에서 활동한 초기의 주요인물은 페렌츠 다비드였는데, 예수는 인간에 불과하기 때문에 예수에게 기도할 수 없다고 가르쳐 이단으로 단죄되었다. 다비드는 1579년에 옥사했는데, 그가 세운 교회는 현재 남아 있는 유니테리언 교회 중 가장 오래된 것이다.

영국의 일부 비정통 사상가들도 소키누스와 다른 사람들에게 의지하기는 했지만, 영국 유니테리언주의의 주요흐름은 미국 유니테리언주의와 마찬가지로 칼뱅주의적 청교도사상에서 성장했다. 섭리에 대한 칼뱅의 교리가 점증하는 과학적 우주관과 결합되자 정통 교리는 쇠퇴하게 되었고, 보다 자유주의적인 칼뱅주의 성직자들은 이성과 도덕을 점점 강조하게 되었다. 영국의 과학자이며 비국교도 목사였던 조지프 프리스틀리는 예수의 인성과 하느님의 전능함, 인간의 합리적 기능을 강조하면서 '유니테리언 그리스도교'를 전파하기 시작했다. 영국의 유니테리언주의자들은 의회와 전문직업, 사회개혁 분야에서 세력을 얻게 되었다. '유니테리언'이라는 명칭이 분파적이고 분열적인 느낌을 준다고 해서 이 명칭을 거부했던 몇몇 그룹은 '자유 그리스도교도'라는 이름을 채택했다. 유니테리언 운동은 스코틀랜드와 아일랜드에서는 그다지 많은 호응을 얻지 못했다. 미국 유니테리언주의는 18세기의 부흥 운동을 받아들이지 않았던 뉴잉글랜드 회중교회에서 좀더 서서히 발전했다. 회중교회의 자율성에 힘입어 영적인 신앙 부흥운동보다는 중용·이성·도덕을 강조했던 목사들은 논쟁에 휘말리지 않았다. 19세기의 초월주의 운동은 종교의 직관적이고 감정적인 면에 새로운 관심을 쏟으면서 유니테리언주의를 도입했다. 유니테리언주의가 미국 중서부지역으로 보급되면서 유니테리언주의의 종교적 기초는 그리스도교와 성서가 아닌 인간의 열망과 과학적 진리로 대체되었다. 영국과 미국의 유니테리언주의 분파들은 1825년에 각각 영국 유니테리언 협회와 미국 유니테리언 협회를 조직했다. 1961년 미국 유니테리언주의자들은 미국 만인구원론자 교회 조직에 흡수되었다. 만인구원론자 교회와 유니테리언주의는 자유주의적 이상주의의 역사를 공유하고 있다. 대부분의 유니테리언주의자들과 만인구원론자들의 교회정치는 회중교회 형태이다. 예배 형식은 프로테스탄트 전통에 기초를 두었지만 분파마다 매우 다양하다.→ 만인구원설

 

 

Universalism

만인구원설

Unitarianism

유니테리언주의

Universalism, belief in the salvation of all souls.

 Although Universalism has appeared at various times in Christian history, most notably in the works of Origen of Alexandria in the 3rd century, as an organized movement it had its beginnings in the United States in the middle of the 18th century. The Enlightenment was responsible for mitigating the sterner aspects of Calvinistic theology and preparing the way for the reemergence of the doctrine of universal salvation. The Universalists believed it impossible that a loving God would elect only a portion of mankind to salvation and doom the rest to eternal punishment. They insisted that punishment in the afterlife was for a limited period during which the soul was purified and prepared for eternity in the presence of God.

The forerunner of Universalism in the United States was George De Benneville (1703-93), who in 1741 migrated from Europe to Pennsylvania, where he preached and practiced medicine. The early Universalist movement was given its greatest impetus by the preaching of John Murray (1741-1815), who moved from England to colonial America in 1770. He propagated the doctrine throughout most of the colonies, often against much opposition from orthodox Christians who believed that Universalism would lead to immorality.

The Universalism of Murray was a modified Calvinism. Near the close of the 18th century Universalists were to follow Hosea Ballou in rejecting Calvinistic tenets. Ballou introduced a Unitarian conception of God and reinterpreted the atonement: the death of Jesus was not a vicarious atonement for the sins of mankind but rather a demonstration of God's infinite and unchangeable love for his children. Ballou also put great stress on the use of reason in religion.

From the 19th century, Universalists felt a close kinship with Unitarians, since the two groups shared many views and practices. Various attempts to unite the national bodies of the two denominations, the Universalist Church of America and the American Unitarian Association, culminated in the formation of the Unitarian Universalist Association in 1960 and formal merger in 1961.

Universalist churches are congregational in polity. Each church manages its own affairs but joins with other churches in district or regional groupings. The Unitarian Universalist Association consists of representatives of the local churches and the districts and seeks to give a continental voice to the movement. Each Universalist church is free to choose its own form of worship. Simple, nonliturgical services are most common, with great emphasis put on the sermon.

From the beginning, Universalists have differed widely in matters of belief. Attempts to write statements of faith, one as late as 1935, met with only partial success. Liberalism, freedom of individual interpretation, tolerance of diversity, agreement on methods of approaching theological and church issues, and belief in the inherent dignity of man have been the strongest elements keeping the movement together. Universalists generally stress the use of reason in religion and modification of belief in the light of the discoveries of science. Thus, the miraculous elements of traditional Christianity are rejected as incompatible with modern knowledge. Jesus is considered a great teacher and an example worthy of imitation, but he is not held to be divine. A broader conception of Universalism began to emerge in the 20th century. Although stressing their ties to the Christian tradition, Universalists were exploring the universal elements of religion and seeking closer relationships with non-Christian religions. See also Unitarianism .

만인구원설(萬人救援說, Universalism), 보편구원론이라고도 하며, 모든 인간은 구원받는다는 신념이다.

만인구원설은 그리스도교 역사에서 여러 번 등장했으나 그중에서도 특히 3세기 알렉산드리아의 오리게네스의 저술에서 뚜렷하게 나타나며, 조직화된 운동으로는 18세기 중엽 미국에서 시작되었다. 칼뱅주의 신학의 엄격한 측면들을 완화시켜 만인구원의 교리가 다시 등장할 수 있는 길을 예비해준 데에는 계몽주의의 영향이 컸다. 만인구원주의자들은 사랑이 많은 하느님이 인류의 일부만을 선택하여 구원하고 나머지는 영원한 형벌을 받을 운명으로 창조했을 리가 없으며, 내생의 일정 기간 동안만 형벌을 받아서 영혼이 정화되고 하느님과 함께 영원히 거하기를 준비하게 된다고 주장했다.

미국의 만인구원설 선구자는 조르주 드 벤네뷰(1703~93)로서 그는 1741년 유럽에서 펜실베이니아로 이주해 와 이곳에 사는 유럽인과 인디언을 대상으로 설교와 의료활동을 폈다. 초기의 만인구원설 운동에 가장 큰 추진력이 된 것은 존 머리(1741~1815)의 설교였는데, 그는 1770년 영국에서 식민지 아메리카로 이주해와서 식민지 전역에 이 교리를 전파했으며, 만인구원설이 사람들을 부도덕하게 만든다고 믿었던 정통 그리스도교인의 거센 반대에 부딪혔다. 존 머리의 만인구원설은 일종의 수정된 칼뱅주의였으나, 18세기말 만인구원주의자들은 칼뱅주의 교리를 거부하고 호세아 밸루를 추종했다. 밸루는 유니테리언주의의 신(神) 개념을 도입해 그리스도의 속죄를 재해석했다. 즉, 예수의 죽음은 인류의 죄를 대신 속죄하기 위한 것이라기보다는 자신의 자녀에 대한 하느님의 무한하고 변함없는 사랑을 드러내주는 사건으로 보았고 종교에서 이성의 역할을 크게 강조했다.

19세기초부터 만인구원주의자들은 많은 견해와 관습이 유니테리언주의와 같았기 때문에 친밀감을 느끼기 시작했다. 이 두 교파의 전국 조직체인 미국 만인구원주의자 교회와 미국 유니테리언 연합을 합하려는 노력이 여러 면에서 이루어졌고, 그것은 1960년 유니테리언 만인구원론자협회를 창설해 1961년에 공식적으로 두 단체를 병합함으로써 결실을 맺었다. 만인구원주의자 교회는 교회행정면에서 회중교회의 성격을 띠었다. 각 교회는 교회의 일을 스스로 처리했고, 그밖의 구역교회나 지역단체들과도 제휴했다. 유니테리언 만인구원론자협회는 각 지역교회와 구역의 대표자들로 구성되어 만인구원주의 운동에 미국 전체의 입장을 드러내려 했다. 회중교회 정책에 따라 각 만인구원주의 교회는 그 나름대로의 예배형태를 자유로이 선택했다. 단순하고 비의식적인 예배형태가 가장 보편적이며 설교에 큰 비중을 두었다.

만인구원주의자들은 운동을 시작할 때부터 신앙의 내용 면에서 상당히 견해가 다양했다. 신앙 고백문을 작성하기 위해 여러 모로 노력했으나 1935년말 겨우 부분적인 성공을 거두었을 뿐이었다. 자유주의, 개인적 해석의 자유, 다양성의 용인, 신학 및 교회문제 접근방식의 일치, 인간본연의 존엄성에 대한 믿음 등이 만인구원설 운동을 하나로 지속시킨 강력한 요소가 되어왔다. 일반적으로 만인구원설을 주장하는 사람들은 종교에서 이성의 역할을 강조하며, 과학적 발견에 비추어 신앙을 수정할 것을 역설한다. 따라서 그들은 전통 그리스도교의 기적의 요소들을 현대 지식과 양립할 수 없는 것으로 생각하여 배척했다. 예수를 한 위대한 교사이며 본받을 만한 모범으로 간주할 뿐 신적인 존재로는 보지 않았다. 20세기에는 좀더 폭넓은 만인구원설이 등장하기 시작했다. 만인구원주의자들은 그리스도교 전통과의 유대를 강조하기는 하지만 종교의 보편적 요소들을 추구하면서 그리스도교 이외의 타 종교들과 밀접한 관계를 모색하고 있다.→유니테리언주의
유니테리언 만인구원론자협회(── 萬人救援論者協會, Unitarian Universalist Association)

1961년 5월 미국 만인구원론자 교회와 미국 유니테리언 협회가 합병하여 결성한 종교 단체.

미국 유니테리언 협회는 18세기말과 19세기초에 뉴잉글랜드의 회중교회 내에서 유니테리언주의(삼위일체를 부정함)가 점점 발전한 결과 1825년에 설립되었다. 미국 만인구원론자 교회는 만인구원을 믿었던 사람들 가운데서 일어난 18세기 미국 동부의 한 운동에서 발전되었다. 최초의 만인구원론 교회는 1779년에 결성되었고, 1790년에 만인구원론자들은 필라델피아에서 열린 대회에서 교리문과 교회 치리안을 채택했다. 유니테리언 만인구원론자 협회는 아무런 신조도 갖고 있지 않으며, 예배의식·신조·관습은 모임마다 크게 다르다. 매사추세츠 주 보스턴에 있는 전국 본부는 목회·교회확장·종교교육·성인교육·세계봉사·교회·출판 등을 다루는 부서들로 이루어져 있다. 지역 교회 및 연합회를 감독하는 위원회와 집행부를 둔 지역조직들이 북아메리카 전역에 형성되어 있다. 각 교회와 연합회에서 선출된 대표자 총회가 1년에 1번씩 열린다.
   


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