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Religion

종교 탐방

p>마르키온주의

―― 主義

Marcionism

2세기에 풍미했던 영지주의(靈知主義)의 한 분파.

이 명칭은 소아시아에 사는 마르키온이라는 사람의 이름에서 나왔다. 마르키온은 로마에 와서 영지주의 그리스도교 신자인 케르도(Cerdo)의 영향을 받았다. 케르도는 〈구약성서〉에 나오는 정의의 하느님과 〈신약성서〉에 나오는 선하신 하느님은 다르다고 주장하여, 로마 교회와 관계가 좋지 못했다. 마르키온은 이러한 사상을 받아들여 발전·전파시켜 결국 144년에 이단으로 추방당했지만, 이 운동은 널리 퍼져나갔다.

마르키온주의 신학은 우주에 두 신이 존재한다는 데 기초를 두고 있다. 무자비하게 정의를 강요하고 허영심 많고 화를 잘 내는 창조신은 몸과 영혼을 가진 사람을 포함해 물질세계를 창조했다. 일반적으로 영지주의는 인간의 몸만이 창조의 일부이며, 영혼은 알 수 없는 보다 우월한 참된 신으로부터 나오는 불꽃이고, 세계의 창조자는 악의 세력이라고 보는 점에서 마르키온주의와 크게 다르다. 마르키온주의에서 또 하나의 신은 말로는 표현할 수 없고, 피조세계와는 내적 관계를 전혀 맺고 있지 않다. 그 신은 순수한 선(善)에서 우러나왔으며 사람을 물질세계로부터 구원해 새로운 집으로 데려가도록 그의 아들 예수 그리스도를 보냈다. 그리스도의 사명과 관련해 마르키온주의가 잘 인용하는 성서 구절은 〈갈라디아인들에게 보낸 편지〉 3장 13절의 "그리스도는 우리를 구원하셨습니다"이다. 그리스도의 희생은 어떤 점에서 인간 죄의 대속이라기보다는 창조신의 인간에 대한 징벌권을 무효화하는 법적 행위이다. 특별한 계시의 영지에 대한 영지주의의 전형적 주장과는 달리 마르키온주의자들은 그리스도의 행위에 대한 믿음을 강조하며, 창조신 세계와의 접촉을 제한하는 엄격한 금욕주의를 실천하면서 세상을 초월한 신의 영역에서 이루어지는 궁극적인 구원을 갈망한다. 여자도 남자와 같이 자유롭게 사제와 주교에 임명된다. 기존 교회는 이들을 영지주의자들 중에서도 가장 위험한 자들로 여겼다. 폴리카푸스는 로마에서 마르키온을 만났을 때 그를 '사탄의 맏아들'이라 불렀다고 한다.

마르키온의 성서에 대한 견해는 잘 알려져 있다. 그는 〈구약성서〉를 창조주 하느님의 작품이 아니라고 주장했으나, 그리스도를 믿지 않는 사람들에 대한 구약의 효력을 부인하지는 않았다. 그리스도교의 전통을 유대의 성서 전통과 조화시키려는 모든 시도를 불가능한 일이라고 거부했으며, 바울로의 모든 편지들과 〈루가의 복음서〉를 유대적 요소를 제거한 뒤에 정경(正經)으로 받아들였다. 그가 그리스도교 문헌을 다룬 방식은 중요하다. 왜냐하면 그리스도교 문헌에 대한 마르키온의 이러한 취급방식 덕분에 초기 교회가 쓸모는 있지만 체계가 없는 많은 자료에서 신학적으로 수용할 수 있는 문헌만을 정경으로 인정하게 되었기 때문이다.

 

Marcionite, any member of a Gnostic sect that flourished in the 2nd century AD. The name derives from Marcion of Asia Minor who, sometime after his arrival in Rome, fell under the influence of Cerdo, a Gnostic Christian, whose stormy relations with the Church of Rome were the consequence of his belief that the God of the Old Testament could be distinguished from the God of the New Testament--the one embodying justice, the other goodness. For accepting, developing, and propagating such ideas, Marcion was expelled from the church in 144 as a heretic, but the movement he headed became both widespread and powerful.

The basis of Marcionite theology was that there were two cosmic gods. A vain and angry creator god who demanded and ruthlessly exacted justice had created the material world of which man, body and soul, was a part--a striking departure from the usual Gnostic thesis that only man's body is part of creation, that his soul is a spark from the true but unknown superior God, and that the world creator is a demonic power. The other god, according to Marcion, was completely ineffable and bore no intrinsic relation to the created universe at all. Out of sheer goodness, he had sent his son Jesus Christ to save man from the material world and bring him to a new home. One of Marcion's favourite texts with respect to Christ's mission was Letter of Paul to the Galatians 3:13: "Christ redeemed us." Christ's sacrifice was not in any sense a vicarious atonement for human sin but rather a legalistic act that cancelled the claim of the creator God upon men. In contrast to the typical Gnostic claim to a special revelatory gnosis, Marcion and his followers emphasized faith in the effect of Christ's act. They practiced stern asceticism to restrict contact with the creator's world while looking forward to eventual salvation in the realm of the extra-worldly God. They admitted women to the priesthood and bishopric. The Marcionites were considered the most dangerous of the Gnostics by the established church. When Polycarp met Marcion at Rome he is said to have identified Marcion as "the firstborn of Satan."

Marcion is perhaps best known for his treatment of Scripture. Though he rejected the Old Testament as the work of the creator God, he did not deny its efficacy for those who did not believe in Christ. He rejected attempts to harmonize Jewish biblical traditions with Christian ones as impossible. He accepted as authentic all of the Pauline Letters and the Gospel According to Luke (after he had expurgated them of Judaizing elements). His treatment of Christian literature was significant, for it forced the early church to fix an approved canon of theologically acceptable texts out of the mass of available but unorganized material.

 


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This page was last modified 2001/05/30