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구약 성서 (舊約聖書)


(Old Testament)

 

Book of Job

욥기

Introduction

서론
   
Job, The Book of, an Old Testament book that is often counted among the masterpieces of world literature. It is found in the third section of the biblical canon known as the Ketuvim, or Writings. The book's theme is the eternal problem of unmerited suffering, and it is named after its central character, Job, who attempts to understand the sufferings that engulf him. 욥기, [구약성서] 가운데 한 권으로, 흔히 세계 문학의 걸작으로 꼽힌다. 정경(正經) 3번째 부분인 '케투빔'(Ketuvim) 또는 '성문서'(聖文書)에 실려있다. 이 책의 주제는 이유없는 고통에 대한 영원한 문제이며, 자신을 삼키려하는 고통들을 이해하려고 노력하는 중심인물인 욥의 이름을 따서 붙여졌다
The Book of Job may be divided into two sections of prose narrative, consisting of a prologue (Chapters 1-2) and epilogue (Chapter 42:7-17); and intervening poetic disputation (Chapters 3-42:6). The prose narratives date to before the 6th century BC, and the poetry has been dated between the 4th and the 6th century BC. Chapters 28 and 32-37 were probably later additions. 이 책은 두 부분의 산문적인 이야기, 즉 서두(1-2) 및 말문(42:7-17); 중간 부분의 시적인 대화부분(3-42:6)으로 나누어진다. 산문체의 이야기는 기원전 6세기경, 시 부분은 기원전 4-6세기 사이에 쓰여졌으며, 28장과 32-37장은 아마도 후대에 첨가한 듯하다

The Book of Job's artful construction accounts for much of its impact. The poetic disputations are set within the prose framework of an ancient legend that originated outside Israel. This legend concerns Job, a prosperous man of outstanding piety. Satan acts as an agent provocateur to test whether or not Job's piety is rooted merely in his prosperity. But faced with the appalling loss of his possessions, his children, and finally his own health, Job still refuses to curse God. Three of his friends then arrive to comfort him, and at this point the poetic dialogue begins. The poetic discourses consist of three cycles of speeches, in each of which Job disputes with his three friends and converses with God. All these discourses probe the meaning of Job's sufferings--the reason for them and the manner in which Job should respond. In the three cycles, Job proclaims his innocence and the injustice of his suffering, while his friends argue that Job is so afflicted because of personal sin. Job, convinced of his faithfulness and uprighteousness, is not satisfied with this explanation. The conversation between Job and God resolves the dramatic tension without, however, solving the problem of undeserved suffering. The speeches evoke Job's trust in the purposeful activity of God in the affairs of the world, even though God's ways with man remain mysterious and inscrutable. 

욥기의 교묘한 구성은 많은 충격을 주고 있다. 시적인 대화부분은 이스라엘 밖의 고대 전설을 바탕으로 산문적인 틀 안에서 설정된다. 이 전설은 뛰어난 신앙과 부유한 사람인 욥과 관계 있다. 사탄은 욥의 신앙심이 단순히 자신의 부귀함에 뿌리를 두고 있는 것이 아닌지 시험하고자 하는 밀정이 된다. 그러나 욥은, 자신의 소유물들, 자신의 자녀들, 그리고 마침내 자기 자신의 부를 잃어 버리는 놀라운 상실감에도 불구하고, 여전히 하나님을 저주하기를 거부한다. 그때 욥의 세 친구가 그를 위로하려고 찾아온다, 그리고 바로 여기에서 시적인 대화가 시작된다. 시적인 대화는 3명이 돌아가며 연설하는데, 욥은 세 친구들과 차례로 논쟁하고 하느님과 대화한다. 모든 대화 내용은 욥이 당하는 고통의 이유와 욥이 그 고통에 어떻게 대처하는가를 다루고 있다욥과 세 친구가 차례로 벌이는 논쟁에서 욥은 자신의 결백과 자기가 당하는 고통의 부당성을 주장하는 반면, 친구들은 욥이 죄가 있기 때문에 이런 고통을 당한다고 주장한다. 자신의 신실성과 의로움을 확신하는 욥은 이러한 설명에 만족하지 않는다. 이러한 극적인 긴장은 욥과 하느님의 대화로 풀리지만, 까닭없이 고통을 당하는 문제는 풀리지 않는다. 욥은 하느님의 말씀을 듣고서, 하느님이 인간을 대하는 방법은 불가사의하고 알 수 없지만 세상만사에 대해서 목적을 가지고 행동한다는 사실을 알게 된다

 

Outline of Contents   개요
Prologue
1.1-2.13
서두
Job and his friends
3.1-31.40
욥과 그의 친구들
a. Job's complaint
3.1-26
욥의 불평
The first dialogue
4.1-14.22
첫번째 대화
The second dialogue
15.1-21.34
두번째 대화
The third dialogue
22.1-27.23
세번째 대화
In praise of wisdom
28.1-28
지혜를 찬미하다
Job's final statement
29.1-31.40
욥의 마지막 말
The speeches of Elihu
32.1-37.24
엘리후의 연설
The Lord answers Job
32.1-37.24
주님이 욥에게 응답하다
Epilogue
42.7-17
말문
 
   
   
   

욥기(Job
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