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구약 성서 (舊約聖書)


(Old Testament)

 

Book of Jonah

요나

Introduction

서론
   
Jonah, Book of, also spelled JONAS, the fifth of 12 Old Testament books that bear the names of the Minor Prophets, embraced in a single book, The Twelve, in the Jewish canon. Unlike other Old Testament prophetic books, Jonah is not a collection of the prophet's oracles but primarily a narrative about the man. 요나, Jonas라고도 쓰며, [구약성서] 12소예언서 중 5번째 책으로, 유대교 정경에서는 12권을 1권의 책에 포함시켰다. [요나]는 요나라는 예언자가 전한 하느님의 말씀을 모아놓은 것이 아니라 주로 요나에 대한 이야기이다.
Jonah is portrayed as a recalcitrant prophet who flees from God's summons to prophesy against the wickedness of the city of Nineveh. According to the opening verse, Jonah is the son of Amittai. This lineage identifies him with the Jonah mentioned in II Kings 14:25 who prophesied during the reign of Jeroboam II, about 785 BC. It is possible that some of the traditional materials taken over by the book were associated with Jonah at an early date, but the book in its present form reflects a much later composition. It was written after the Babylonian Exile (6th century BC), probably in the 5th or 4th century and certainly no later than the 3rd, since Jonah is listed among the Minor Prophets in the apocryphal book of Ecclesiasticus, composed about 190. Like the Book of Ruth, which was written at about the same period, it opposes the narrow Jewish nationalism characteristic of the period following the reforms of Ezra and Nehemiah with their emphasis on Jewish exclusivity. Thus the prophet Jonah, like the Jews of the day, abhors even the idea of salvation for the Gentiles. God chastises him for his attitude, and the book affirms that God's mercy extends even to the inhabitants of a hated foreign city. The incident of the great fish, recalling Leviathan, the monster of the deep used elsewhere in the Old Testament as the embodiment of evil, symbolizes the nation's exile and return. 요나는 니느웨라는 도시의 사악함에 대해 예언하라는 하느님의 부르심을 피해 도망치는 고집센 예언자로 묘사된다. 서두에 나와 있는 대로 요나는 아미때의 아들이다. 이 구절은 BC 785년경 여로보암 2세의 재위 기간 동안 예언한 요나(Ⅱ열왕 14 : 25)와 그를 동일시한다. [열왕기하]에 나와 있는 전승 자료의 일부가 초기 [요나]와 관련되어 있을 수 있으나, 현재 형태의 책은 후기의 많은 이야기들을 반영하고 있다. 그것은 바빌론 유수(BC 6세기) 이후인 BC 5세기나 4세기에 씌어진 듯하며, [요나] BC 190년경 작성된 [전도서]라는 외경의 소예언서 목록에 나타나므로 확실히 BC 3세기보다 더 늦은 때는 아닐 것이다. 이와 비슷한 시기에 씌어진 [룻기]처럼 [요나]도 유대교의 배타성에 강조점을 둔 에즈라와 느헤미야의 개혁을 따른 그 시대의 특징인 편협한 유대 민족주의에 반대한다. 따라서 그 시대의 유대인들처럼 예언자 요나도 이방인을 구원해야 한다는 생각을 싫어한다. 하느님은 그의 그런 태도를 징벌한다. 이 책은 하느님이 미움받는 외국 도시의 주민들에게도 자비를 베푼다는 것을 증명한다. 큰 물고기(레비아단으로 불리며 [구약성서]에서 악의 화신으로 사용되는 깊은 곳의 괴물) 사건은 유대 민족의 추방과 귀향을 상징한다.
As the story is related in the Book of Jonah, the prophet Jonah is called by God to go to Nineveh (a great Assyrian city) and prophesy disaster because of the city's excessive wickedness. Jonah, in the story, feels about Nineveh as does the author of the Book of Nahum--that the city must inevitably fall because of God's judgment against it. Thus Jonah does not want to prophesy, because Nineveh might repent and thereby be saved. So he rushes down to Joppa and takes passage in a ship that will carry him in the opposite direction, thinking to escape God. A storm of unprecedented severity strikes the ship, and in spite of all that the master and crew can do, it shows signs of breaking up and foundering. Lots are cast, and Jonah confesses that it is his presence on board that is causing the storm. At his request, he is thrown overboard, and the storm subsides. [요나]에 기록되어 있는 대로 예언자 요나는 니느웨(아시리아의 대도시)로 가서 그 도시가 죄악으로 가득 차 징벌을 받을 것임을 예언하라고 하느님에게 명령을 받는다. 요나는 [나훔]의 저자가 그랬던 것처럼 하느님의 심판으로 니느웨는 멸망할 것이라고 느낀다. 따라서 요나는 예언하기를 원치 않는다. 예언을 하면 니느웨는 회개하여 구원받을 것이기 때문이다. 그는 요빠로 내려가 하느님을 피할 생각으로 니느웨와 반대 방향으로 가는 배를 탄다. 예기치 않던 거센 태풍이 배를 강타한다. 뱃사공들의 모든 노력에도 불구하고 배가 파손될 조짐이 보이자 제비뽑기를 했는데 요나가 뽑혔다. 그는 고백하기를 태풍이 인 것은 배에 자신이 탔기 때문이라고 한다. 그의 요청대로 그를 바다에 집어던지자 태풍이 가라앉았다
A "great fish," appointed by God, swallows Jonah, and he stays within the fish's maw for three days and nights. He prays for deliverance and is "vomited out" on dry land (ch. 2). Again the command is heard, "Arise, go to Nineveh." Jonah goes to Nineveh and prophesies against the city, causing the King and all the inhabitants to repent. 하느님의 명령으로 '큰 물고기'는 요나를 삼켰고 그는 3일 밤낮을 고기 뱃속에 있었다. 그가 구원을 위한 기도를 올리자 물고기는 그를 "땅으로 뱉어 내었다"(2). 다시 명령이 들려왔다. "일어나 니느웨로 가거라." 요나는 니느웨로 가 그 도시에 대해 예언을 해 니느웨 왕과 모든 사람들이 회개하게 되었다.

Jonah then becomes angry. Hoping for disaster, he sits outside the city to await its destruction. A plant springs up overnight, providing him welcome shelter from the heat, but it is destroyed by a great worm. Jonah is bitter at the destruction of the plant, but God speaks and thrusts home the final point of the story: "You pity the plant, for which you did not labor, nor did you make it grow, which came into being in a night, and perished in a night. And should not I pity Nineveh, that great city, in which there are more than a hundred and twenty thousand persons who do not know their right hand from their left, and also much cattle?" (ch. 4).

그때 요나는 화가 났다. 재앙이 내리기를 원하는 요나는 그 도시가 파괴될 것을 기다리며 그 도시 밖으로 가서 앉는다. 밤새 한 식물(피마자)이 자라서 그늘을 드리워 요나가 더위를 피할 수 있게 해준다. 그러나 그 식물은 큰 벌레가 쏠아 먹어 죽게 된다. 요나는 그 식물이 죽은 데 대해 비통해한다. 그러나 하느님은 결정적인 말로 깊이 타이른다. "너는 이 아주까리가 자라는 데 아무 한 일도 없으면서 그것이 하루 사이에 자랐다가 밤 사이에 죽었다고 해서 그토록 아까워하느냐? 이 니느웨에는 앞뒤를 가리지 못하는 어린이만 해도 12만이나 되고 가축도 많이 있다. 내가 어찌 이 큰 도시를 아끼지 않겠느냐?"(4

Jonah has been the subject of works by such artists as John Bernard Flannagan and Albert Pinkham Ryder. Chapter nine of Herman Melville's Moby Dick is a sermon and hymn about Jonah. 요나는 존 버나드 플래니건과 앨버트 핀캠 라이더 같은 예술가들의 작품의 주제가 되어왔다. H. 멜빌의 [모비 딕 Moby Dick] 9장은 요나에 대한 설교와 찬송이다.
Outline 개요
Jonah's call and disobedience
1.1-17
요나의 부름과 불순종
Jonah's repentance and deliverance
2.1-10
요나의 회개와 구원
Jonah's message against Nineveh
3.1-10
니느웨에 대한 요나의 예언
God's mercy on Nineveh
4.1-11
니느웨에 대한 하나님의 자비
 
   
   
   

요나(Jonah
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