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구약 성서 (舊約聖書)


(Old Testament)

 

Psalms

시편 (詩篇)

Introduction

서론
   
Psalms, book of the Old Testament composed of sacred songs, or of sacred poems meant to be sung. In the Hebrew Bible, Psalms begins the third and last section of the biblical canon, known as the Writings (Hebrew Ketuvim). 시편, 거룩한 노래들 또는 노래하도록 지어진 거룩한 시들로 이루어져 있는 [구약성서]의 한 책이다. 히브리어 성서에서 [시편]은 성문서(히브리어로는 Ketuvim)로 알려진 성서 정경의 3번째이자 마지막 부분이다
In the original Hebrew text the book as a whole was not named, although the titles of many individual psalms contained the word mizmor, meaning a poem sung to the accompaniment of a stringed instrument. The Greek translation of this term, psalmos, is the basis for the collective title Psalmoi found in most manuscripts, from which the English name Psalms is derived. A variant translation found in a 5th-century manuscript of the Septuagint is Psalterion, whence the English name Psalter, which is often used as an alternative name for the Book of Psalms or for a separate collection of psalms intended for liturgical use. Rabbinic literature uses the title Tehillim ("Songs of Praise"), a curious hybrid of a feminine noun and a masculine plural ending. 히브리어 원문에서 [시편]은 많은 시들의 표제에 현악기의 반주에 맞추어 노래하는 시라는 뜻의 용어 '미즈모르'(mizmor)가 포함되어 있지만 전체적으로는 명칭이 없었다. '미즈모르'는 그리스어로 '프살모스'(Psalmos)이며, 이것이 대부분의 사본에서 발견된 집합적 명칭인 '프살모이'(Psalmoi)의 근거가 되고, 영어 명칭인 '시편'(Psalms)이 여기서 유래한 것이다. 5세기 70인역의 사본에서 발견된 이 용어에 대한 다른 형태의 번역이 '프살테리온'(Psaltérion)인데, 시편의 또다른 명칭으로 사용되거나 예배 때 사용하기 위해 따로 모은 시모음의 명칭으로도 사용되는 영어 명칭 '솔터'(Psalter)가 여기서 나왔다. 랍비 문헌에서는 '테힐림'(Tehillim:찬양의 노래)이라는 명칭이 나오는데, 이것은 여성명사와 남성형 복수어미가 혼합된 혼종어(混種語)이다
In its present form, the book of Psalms consists of 150 poems divided into five books (1-41, 42-72, 73-89, 90-106, 107-150), the first four of which are marked off by concluding doxologies. Psalm 150 serves as a doxology for the entire collection. This specific numbering follows the Hebrew Bible; slight variations, such as conjoined or subdivided psalms, occur in other versions. The fivefold division is perhaps meant to be an imitation of the Pentateuch (the first five books of the Old Testament), suggesting that the book reached its present form through liturgical use. 150편의 시()로 이루어진 지금의 [시편] 5(1~41, 42~72, 73~89, 90~106, 107~150)으로 나뉘는데, 이들 중 처음 4권은 송영으로 끝나는 것이 특징이고 150편은 시편 전체의 송영 역할을 한다. 시편의 편수를 매기는 것은 히브리어 성서를 따른 것으로 다른 역본들에는 시들을 통합하거나 세분하여 약간의 차이가 나타난다. [시편] 5권으로 구분한 것은 모세5([구약성서]의 처음 5)를 따르고자 한 듯하며, 또한 이 책이 예배 때 사용됨으로써 현재의 형태에 이르렀다는 것을 암시하기도 한다.
The psalms themselves range in mood and expression of faith from joyous celebration to solemn hymn and bitter protest. They are sometimes classified according to form or type; the major forms include the hymn (e.g., 104, 135), the lament (e.g., 13, 80), the song of confidence (e.g., 46, 121), and the song of thanksgiving (e.g., 9, 136). They may also be classified according to subject matter. Thus a number of psalms have been called "royal" psalms (2, 18, 20, 21, 28, 44, 45, 61, 63, 72, 89, 101, 110, 132) because they feature the king, portraying him as both the representative of Yahweh to the community and the representative of the community to Yahweh. Psalms are also classified according to their use; the "Zion" hymns (46, 48, 76, 84, 87, 122), for example, were part of a ritual reenactment of the great deeds of Yahweh in maintaining Zion as the inviolable centre of his divine presence.  시 자체는 분위기와 신앙의 표현에 따라 기쁨의 찬양에서부터 엄숙한 찬송, 비통한 항의에 이르기까지 다양하다. [시편] 시들은 때로는 양식 또는 유형에 따라 분류하는데, 그 주요양식으로 찬송시(104·135), 탄식시(13·80), 신뢰시(46·121), 감사시(9·136) 등으로 나눌 수 있다. 시편 시들은 또한 주제에 따라 분류하기도 한다. 이에 따라 많은 시를 제왕시(2·18·20·21·28·44·45·61·63·72·89·101·110·132)라고 불러왔는데, 이 시들은 왕을 국가에 대해서는 야훼의 대리인으로 야훼에 대하여는 국가의 대표로 묘사했다. [시편] 시들은 용도에 따라 분류하기도 하는데, 가령 '시온' 찬송들(46·48·76·84·87·122)은 시온을 야훼가 거하는 침범할 수 없는 신성한 처소로 옹호한다는 점에서 야훼의 위업을 재연하는 제의의 일부였다고 본다.

The dating of individual psalms poses an extremely difficult problem, as does the question of their authorship. They were evidently written over a number of centuries, from the early monarchy to post-Exilic times, reflecting the varying stages of Israel's history and the varying moods of Israel's faith. They were an integral part of the ritualized activities that the Hebrew community developed for marking important public and personal situations. Although many of the psalms had their setting in the ritual life of the Temple of Solomon before the Babylonian Exile (6th century BC), the Psalter became the hymnbook of the Second Temple of Jerusalem, and the order of worship in the Temple probably played an important role in shaping and ordering the book.

 각 [시편]의 저작 연대와 저자를 추정하는 것은 매우 어려운 일이지만 이스라엘 역사의 여러 단계와 이스라엘 신앙의 다양한 분위기를 반영한 것이므로 초기 왕정시대에서 바빌론 포로기(BC 6세기) 이후까지 수세기에 걸쳐 기록된 것이 분명하다. 시편의 시들은 히브리 공동체가 공적으로나 개인적으로 매우 중요한 상황에서 발전시킨 제의적 행위의 필수적인 요소였다. 많은 시들이 바빌론 포로기 이전의 솔로몬 성전에서 예배를 배경으로 하고 있을지라도 전체 [시편]은 제2차 예루살렘 성전의 찬송가집이 되었는데, 이때 성전예배의 순서는 찬송가집을 만들고 그 순서를 매기는 데 중요한 역할을 한 듯하다.

The psalms also had a profound effect on the development of Christian worship. Luke believed the psalms to be a source of guidance. Obeying Paul's call to "sing psalms and hymns and spiritual songs," the early Church chanted or sang psalms as part of the liturgy. After the Reformation, psalms were set to traditional melodies for congregational singing. [시편]은 또한 그리스도교 예배의 발전에 중대한 영향을 미쳤다. 루가는 [시편]이 인생을 올바른 길로 인도해주는 길잡이의 원천이 된다고 믿었다. 초대교회는 사도 바울로의 "시와 찬미와 신령한 노래를 부르라"는 명령에 따라 예배의식의 일부로 시들을 노래했다. 종교개혁 이후 예배 때 찬송을 부르기 위해 전통곡조에 [시편]을 가사로 썼다.
Outline of Contents 개요
Psalms       1-41
Psalms     42-72
Psalms     73-89
Psalms   90-106
Psalms 107-150
   
 
   
   

시편(Psalms)
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