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구약 외경(舊約外經)


(Old Testament Apocrypha)

 
   

 

Ecclesiasticus

집회서(集會書)

Introduction

서론

Ecclesiasticus, also called the WISDOM OF JESUS THE SON OF SIRACH, deuterocanonical biblical work (accepted in the Roman Catholic canon but noncanonical for Jews and Protestants), an outstanding example of the wisdom genre of religious literature that was popular in the early Hellenistic period of Judaism (3rd century BC to 3rd century AD). This book appeared in the Septuagint, the Greek translation of the Hebrew Bible, though it was later rejected as apocryphal by Jews. Like other major wisdom books (Proverbs, Ecclesiastes, Job, and Wisdom of Solomon), Ecclesiasticus contains practical and moral rules and exhortations, frequently arranged according to subject matter--e.g., hypocrisy, generosity, filial respect. Wisdom, personified as Sophia, or Lady Wisdom, delivers an extended discourse on her eternal relationship with God (chapter 24) and is identified with the Mosaic Law.

집회서(集會書), Wisdom of Jesus the Son of Sirach라고도 하며, 헬레니즘 시대(BC 3~AD 3세기) 초기에 인기를 끌었던 제2정경(로마 가톨릭에서는 인정되나 유대교와 개신교에서는 외경으로 취급됨)이다. 유대교 문학의 지혜 장르를 보여주는 탁월한 본보기로서, 훗날 외경으로 배척받긴 했지만, 히브리 성서의 그리스어 번역본인 70인역 성서에 실려 있다. 다른 주요지혜문학서([잠언]·[전도서]·[욥기]·[지혜서])와 마찬가지로 [집회서]는 실제적이고 도덕적인 지침과 권면을 위선·관용·효도 등의 주제별로 수록하고 있다. '소피아'(지혜의 여신)로 인격화된 지혜는 자신과 하느님의 영원한 관계에 관해 길게 설명하고(24), 모세의 율법과 자신을 동일시한다.

The text is the only apocryphal work whose author is known. It was written in Hebrew in Palestine around 180-175 BC by Ben Sira, who was probably a scribe well-versed in Jewish law and custom. Ben Sira's grandson, whose name is unknown, carried the book to Alexandria and translated it into Greek shortly after 132 BC for Greek-speaking Jews. The translation was probably intended to encourage adherence to ancestral beliefs and customs and to defend Jewish religious doctrines by showing the essential agreement between Judaism and Hellenistic philosophical truths. The concept of "wisdom" as an active emanation from God, for example, closely approximates the Stoic concept of the universal logos.

[집회서]는 저자가 알려진 유일한 외경이다. 이 책은 BC 180~175경에 유대교 율법과 관습에 정통한 율법학자로 추측되는 벤 시라에 의해 팔레스타인에서 히브리어로 씌어졌다. 이름이 알려지지 않은 벤 시라의 손자는 이 책을 알렉산드리아로 가져와 BC 132년 직후 그리스어를 사용하는 유대인들을 위해 그리스어로 번역했다. 이 책을 번역한 의도는 유대인들로 하여금 조상의 믿음과 관습을 지키도록 격려하고, 유대교와 헬레니즘의 철학적 진리가 근본적으로 일치한다는 것을 보여줌으로써 유대교의 종교적 교리를 옹호하려 했던 것 같다. 예를 들면 '지혜'가 하느님으로부터 나온 역동적 유출물이라고 보는 사상은 스토아 사상의 보편적 로고스 개념과 아주 유사하다
The book is extant in a Greek text and in Hebrew texts, some of which was discovered in 1896-97 in the geniza ("repository") of the Ezra Synagogue in Cairo and among the Dead Sea Scrolls. [집회서]는 하나의 그리스어 본문과 여러 개의 히브리어 본문이 남아 있는데, 그중 몇몇은 1896~97년에 카이로에 있는 에즈라 회당의 게니자(창고)와 사해두루마리에서 발견되었다.
Outline 개요
Foreword 머리말
In praise of Wisdom (Part 1)
1.1-23.27
지혜의 찬미 (1 )
a. Duty, reward, and practical advice
1.1-16.23
의무, 보상, 및 실용적 조언
b. God's wisdom and human response
16.24-23.27
하나님의 지혜와 사람의 반응
In praise of wisdom (Part 2)
24.1-50.21
지혜의 찬미 (2 )
a. Wisdom and virtue
24.1-32.13
지혜와 덕
b. God's wisdom and man's worship and work
32.14-42.14
하나님의 지혜와 사람의 공경 및 노력
c. God's glory in nature
42.15-43.33
자연속의 하나님의 영광
d. In praise of ancestors
44.1-50.21
선조들을 칭송함
Epilogue and Appendices
50.22-51.30
말문과 부록

 집회서(Wisdom of Jesus Son of Sirach)

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