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Pacifism


평화주의 (平和主義)

Hesse, Hermann

헤세

Hesse, Hermann (b. July 2, 1877, Calw, Ger.--d. Aug. 9, 1962, Montagnola, Switz.), German novelist, poet, and winner of the Nobel Prize for Literature in 1946, whose main theme deals with man's breaking out of the established modes of civilization to find his essential spirit. With his appeal for self-realization and his celebration of Eastern mysticism, Hesse posthumously became a cult figure to young people in the English-speaking world.

At the behest of his father, Hesse entered the Maulbronn seminary. Though a model student, he was unable to adapt, so he was apprenticed in a Calw tower-clock factory and later in a Tübingen bookstore. His disgust with conventional schooling was expressed in the novel Unterm Rad (1906; Beneath the Wheel), in which an overly diligent student is driven to self-destruction.

Hesse remained in the bookselling business until 1904, when he became a free-lance writer and brought out his first novel, Peter Camenzind, about a failed and dissipated writer. The inward and outward search of the artist is further explored in Gertrud (1910) and Rosshalde (1914). A visit to India in these years was later reflected in Siddhartha (1922), a lyric novel based on the early life of Buddha.

During World War I, Hesse lived in neutral Switzerland, wrote denunciations of militarism and nationalism, and edited a journal for German war prisoners and internees. He became a permanent resident of Switzerland in 1919 and a citizen in 1923, settling in Montagnola.

A deepening sense of personal crisis led Hesse to psychoanalysis with J.B. Lang, a disciple of Carl Gustav Jung. The influence of analysis appears in Demian (1919), an examination of the achievement of self-awareness by a troubled adolescent. This novel had a pervasive effect on a troubled Germany and made its author famous. Hesse's later work shows his interest in Jungian concepts of introversion and extroversion, the collective unconscious, idealism, and symbols. The duality of man's nature preoccupied Hesse throughout the rest of his career.

Der Steppenwolf (1927; Steppenwolf) describes the conflict between bourgeois acceptance and spiritual self-realization in a middle-aged man. In Narziss und Goldmund (1930; Narcissus and Goldmund), an intellectual ascetic who is content with established religious faith is contrasted with an artistic sensualist pursuing his own form of salvation. In his last and longest novel, Das Glasperlenspiel (1943; English titles The Glass Bead Game, or Magister Ludi), Hesse again explores the dualism of the contemplative and the active life, this time through the figure of a supremely gifted intellectual. (see also "Steppenwolf, Der")

BIBLIOGRAPHY.

More information about Hesse can be found in G.W. Field, Hermann Hesse (1970); Joseph Mileck, Hermann Hesse: Biography and Bibliography, 2 vol. (1977), and Hermann Hesse: Life and Art (1978).

헤세 (Hermann Hesse).

1877. 7. 2 독일 칼프~1962. 8. 9 스위스 몬타뇰라.

독일의 소설가·시인.

 
헤세(1957)
1946년 노벨 문학상 수상자로서, 그의 주요 주제는 인간의 본질적인 정신을 찾기 위해 문명의 기존 양식들을 벗어나 인간을 다루고 있다. 자기 인식을 호소하고 동양의 신비주의를 찬양했으며, 사후에 영어권 젊은이들의 우상이 되었다.

동양에 선교사로 있었던 아버지의 간절한 부탁으로 마울브론신학대학에 입학했다. 모범생이었지만 적응할 수 없었던 그는 칼프 탑시계 공장에서 견습공으로 있었고 후에는 튀빙겐 서점에서 일했다. 갑갑한 전통학교에 대한 그의 혐오는 지나치게 근면한 학생이 자기 파멸에 이르는 내용의 소설 〈수레바퀴 밑에서 Unterm Rad〉(1906)에 잘 나타나 있다. 1904년까지 서점 점원으로 일했고 그해 자유 기고가가 되었으며, 실패에도 불구하고 슬픔을 극복하는 작가에 관한 〈페터 카멘친트 Peter Camenzind〉라는 첫 소설을 발표했다. 예술가의 내면과 외면의 탐구는 〈게르트루트 Gertrud〉(1910)·〈로스할데 Rosshalde〉(1914)에서 계속되었다. 이즈음 인도를 방문했고 후에 석가모니의 초기 생애를 그린 서정 소설 〈싯다르타 Siddhartha〉(1922)에 반영되었다. 제1차 세계대전중에는 중립국 스위스에 살면서 군국주의와 민족주의를 배격하고 독일의 전쟁 포로들과 수용자들을 위한 잡지를 편집하기도 했다. 1919년 스위스의 영주권을 얻었고 1923년 그곳 시민이 되어 몬타뇰라에 정착했다.

인간의 위기에 대한 심오한 감성을 지닌 작가로서, 카를 구스타프 융의 제자 J. B. 랑과 함께 정신분석을 연구했으며 융과도 알게 되었다. 분석의 영향이 〈데미안 Demian〉(1919)에 나타나는데, 이 소설은 고뇌하는 청년의 자기인식 과정을 고찰한 작품이다. 이 소설은 곤경에 빠진 독일 국민에게 큰 영향을 끼쳤으며 그는 유명해졌다. 그의 후기 작품은 그가 융의 개념인 내향성과 외향성, 집단 무의식, 이상주의 및 상징 등에 관심을 가지고 있음을 보여준다. 그의 후기 문학 활동은 인간 본성의 이중성에 몰두했다. 〈황야의 이리 Der Steppenwolf〉(1927)에서는 중년 남자의 유산계급 수용과 정신적인 자기실현 사이의 갈등이 묘사되었다. 〈지와 사랑 Narziss und Goldmund〉(1930)에서는 기존 종교에 만족하는 지적인 금욕주의자와 자기자신의 구원 형태를 추구하는 예술적 관능주의자를 대비시켰다. 그의 최후의 최장편 소설 〈유리알 유희 Das Glasperlenspiel〉(1943)에서는 극도의 재능있는 지식인을 통해 사변적인 삶과 적극적인 삶의 이중성을 탐구했다.

저서

헤르만 헤세 전집 전5 : H. 헤세, 이영구 외 역, 신화사, 1982

헤세 명시선 : H. 헤세, 김희보 역, 종로서적, 1989

헤르만 헤세 단편선 (Anam Library 1) : H. 헤세, 고려대학교 출판부, 1975

Hermann Hesse Gesammelte Werke : Hermann Hesse, Suhrkamp, 1970

연구서

헤르만 헤세 : 이수광, 한림출판사, 1986

문학과 철학의 만남 : 森本處郞, 기린원 편집부 역, 기린원, 1984

독일문학의 사상과 배경 : 곽복록, 서강대학교 출판부, 1983

독일시인론 : 김주연, 열화당, 1983

헤르만 헤세 생애 작품 및 비평 : 황진, 계명대학교 출판부, 1982

독일학서설 : 박인수, 일신사, 1981

헤르만 헤세 : H. J. 뤼티·로테 쾰러·G. W. 필드 공저, 이인웅 편, 문학과 지성사, 1980

Hermann Hesse : Iris, 오인철 역, 전주대학교 출판부, 1980

헤르만 헤세(생애와 사상 2) : B. 첼러, 박광자 역, 행림출판사, 1979

동양을 향한 생, 헤세의 생애 〈문학사상〉 58 : 자료조사연구실 편·발행, 1977

Hermann HesseLife and Art : Joseph Mileck, 1978

Hermann HesseBiography and Bibliography, 2 vol. : Joseph Mileck, 1977

Hermann HesseSein Leben und sein Werk : Hugo Ball, Suhrkamp, 1947

   

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